luni, 30 ianuarie 2012

Cand gura bate audienta...

Sa fie de la cititul in exces, de la cursurile despre care va voi vorbi cu alta ocazie sau doar de la faptul ca in ultima perioada cea mai noua pasiune a mea este sa caut sinonime si sa vad cu interes cate descopar pentru fiecare cuvant in parte, insa am devenit atenta la cum vorbesc si cum scriu oamenii din jurul meu. Este un lucru bun pentru mine, pentru ca prin puterea exemplului am si eu posibilitatea de a imi schimba felul de a scrie, de a ma exprima si de a vorbi cu toata gura, ca sa zic asa! Din pacate pentru acest blogger insa, indelednicirea aceasta duce la lezarea timpanelor cu ce aud la radio….mai nou, da ascult radio, dimineata in drum spre serviciu!....noroc cu zapada, asa incat mai bine de o ora si jumatate mi-o petrec audind matinalele de pe diverse posturi fm. Nu mai departe de matinala zi de azi, o aud la un radio proaspat reformat ca sa zic asa, pe zana prezentatoarea matinalului ca i se adreseaza colegului de cusca cu “ba!” si “haide ma!”….Acest lucru venind dupa saptamana trecuta cand omul i-a ridicat o gluma misogina la fileu, doamna/domnisoara a spus: “adica cum? Eu nu inteleg! Eu trebuie sa ma atac?”…..cuvintele la ambele exemple sunt de prisos, cel putin pentru Marin…fiecare e liber sa vorbeasca cum vrea si sa foloseasca ce cuvinte isi doreste. Doar ca eu ma astept ca atunci cand ascult radioul, pe langa vocea care sa ma excite auditiv de care vorbeam aici si care e din ce in ce mai rara, sa aud si o leaca de educatie si nu aia pe care ti-o ofera Ferentariul. E un lucru stiu ca in televiziune cat si in radio, limbajul folosit de multe ori nu este cel acceptat de academie ca unul “elevat”, insa totusi atunci cand printre ascultatorii tai s-ar putea numara si copii sau adolescenti am mai multe asteptari de la tine, omul de radio/televiziune. Ma astept sa ai ceva la mansarda cand iesi sa comunici in eter, nu zic ca trebuie sa ai o garnitura de tren de carti citite, merge si un vagon; insa arata, nene, ba, ma, frate, soro ca ai un neuron si ca il folosesti. E bine, daca totusi faci radio/televiziune si ti-ai dat mai tarziu seama de asta si timpul nu iti mai permite sa “te citesti”, poti adopta varianta Monica Gabor si in fiecare dimineata cand iei micul dejun sa inveti trei cuvinte din dictionar. Daca esti ambitios din fire, poti invata si antonimele si omonimele celor 3 cuvinte, pentru un progress rapid in vorbirea si folosirea cuvintelor propriei limbi. Marin avea stresuri ca nu poate pronunta corect, clar, rapid si cu toti dintii din dotare nazolaringofaringian sau otorinolaringologic, insa in ziua de azi cred ca doar pentru mine si pentru profesoara mea de dictie acest lucru este o problema reala...daca poti pronunta corect ma, ba, pisi, fa si altele de gen esti in siguranta si ai o sansa de a face cariera pe undele radio!

Niciun comentariu: