duminică, 12 ianuarie 2014

Ce trebuie să faci când vorbeşti în public, pentru Millennials :)

Pe blogul de la slideshare găsiţi multe articole, unele interesante, altele nu prea :) după gust. Zilele acestea am dat peste unul interesant, din punctul de vedere al unui vorbitor în public, fie el trainer, om de comunicare sau pur şi simplu profesor, da, da profesor. De ce am amintit profesorii la cei care ar trebui să fie interesaţi de articol? Pentru că este vorba de vorbit în public, mai jos, indiferent dacă sunteţi sau nu profesori veţi vedea legătura dintre articol şi profesori.

În opinia mea, întărită de nenumărate ori în ultimi ani, de către tinerii care au venit la trainingurile mele de vorbit în public, profesori nu îşi dau interesul, motiv pentru care nici elevii/studenţii nu îşi dau interesul, formându-se astfel, un cerc vicios. Cerc vicios care duce la o societate a cărei educaţie este făcută din ratingurile unor emisiuni despre scandaluri, umilinţe, lipsa culturii şi altele. Cele mai tari amintiri ale mele despre orele din şcoala generală sunt legate de proful de fizica care venea în clasă şi ne făcea experimente, aşa am învăţat despre dizolvare, interacţiune, submersiune şi altele. Într-un mod amuzant şi interactiv aplicat publicului ţintă respectiv, copii de 10 ani a căror minte era mereu la joacă. Îmi aduc aminte de orele de engleză, în care citeam pe roluri, cu intonaţie, din Shakespeare sau alte chestii culte, la fel de interesante - lecţii care mă implicau pe mine ca public iar prezenţa mea în sală era recunoscută de profesor, prin implicarea mea. Ei bine, asta m-a făcut să îmi dau interesul, să am note bune şi mai ales, după orele de şcoală să rămân cu ceva în cutia craniană.

Nu toţi profesorii iau în considerare asta, nu toţi profesorii acceptă că sunt cazuri şi cazuri dar că principalul motiv pentru care te faci dascăl este pentru a inspira, deschide apetitul pentru cunoaştere şi mai ales pentru a ghida la început de drum, tinerii. Sau cel puţin, eu aşa cred că ar trebui să gândească un profesor. Tot din punctul meu, subiectiv, de vedere, profesorii sunt în primul rând - vorbitori în public - indiferent că conştientizează sau nu acest lucru. În clipa în care în faţa ta ai mai mult de un interlocutor, deja începi să aplici vorbitul în public. Acum vedeţi legătura? :)

Unul din primele lucruri pe care le înveţi ca vorbitor în public, are legătură cu audienţa şi cunoaşterea ei. Un alt lucru pe care "îl furi" sau îl înveţi pe propria piele este implicarea publicului şi recunoaşterea existenţei lui, ce spuneam mai sus - implicarea în lecţiile de engleză şi experimentele fizice setate pentru copii pentru a le menţine atenţia. Indiferent din ce postură vorbim: profesor, vorbitor, trainer sau om de marketing, identificarea şi implicarea publicului ne poate ajuta să găsim acel "quelque chose" care face diferenţa dintre noi şi restul oamenilor care îşi asumă aceaşi titulatură.

Revenind acum la slideshare, în unul dintre articole am găsit cuvântul "millennials" = cei născuţi între 1980 şi 2000. Autorul articolului face câteva recomandări pentru atunci când trebuie să ţii o prezentare în faţa unei audienţe care are în componenţă şi millennials. Evident, articolul face referire la publicul american, însă consider recomandările universal valabile, indiferent de codul poştal aplicat sălii unde ţii prezentarea.

Pe scurt sfaturile şi aici, puteţi citi articolul în întregime:

Fii mobil
Fii transparent
Fii social (adică social media pe lângă clasicele veleităţi de persoană care îmi place să lucrez cu oamenii :P)
Oferă un scop, o viziune (cred că ar putea fi tradus numărul 4)
Fii internaţional (asta nici nu e greu pentru români, cam greu cu studiile de caz din România aşa că oricum ne uităm la alţii în ogradă mai tot timpul)

Simple, evidente şi extrem de la obiect, sfaturile de mai sus, sunt utile. Am ales să postez despre ele pentru că există momente în care credem că le ştim pe toate şi uităm să aplicăm lucrurile de bază, evidente, simple şi care dau reţete de succes! Un reminder, din când în când nu strică :)


Niciun comentariu: