joi, 23 ianuarie 2014

Tu, ce tip eşti?

Făcându-mi curat prin computer, am găsit materialele care au stat la baza dezvoltării unui training de al meu, care se numea: "Clientul, stăpânul nostru?". Mă recunosc vinovată, îmi place foarte mult să analizez: pe mine, pe alţii, pe unii, pe ceilalţi. Aşa de tare mi-am dezvoltat această latură, încât îmi pot da seama în câteva minute de foarte multe lucruri despre o persoană, motiv pentru care selecţia mea asupra celor de care mă las înconjurată este şi mai dură.

Revenind acum la curăţenie, vă spuneam ceva de nişte materiale, ei bine acestea fac referire la identificarea tipologiilor de clienţi după modelul DISC, bazate pe modelul stilulrilor comportamentale. Multă cerneală s-a scris pe această temă şi, multe pagini s-au scrie pe alte tipologii şi mai actuale sau mai "cercetate" decât cercetarea, însă pentru mine acesta este unul simplu şi la obiect, uşor de folosit şi...uşor de aplicat. Aşa încât mai jos, câteva idei despre fiecare trăsătură în parte, ia să vă văd, voi de care-mi sunteţi? PS scuzaţi lipsa diacriticelor dar aşa era materialul pe vremea aia...


"Modelul stilurilor comportamentale DISC sta la baza diferentierii tipurilor de clienti si a fost conceput in 1920 de catre William Marston.
Conform acestui model, comportamentul uman este reprezentat de patru factori de baza: dominanţă, influenţă, stabilitate, conformare; acesti factori formand patru stiluri comportamentale care se identifica cu patru tipuri de clienti:

D - Dominant
I - Influent
S - Stabil
C - Meticulos

Mai jos regasim caracteristicile fiecaruia in parte:
Dominantul: Grabit, Galagios, Direct, Competitiv, Provocator,Activ, Dinamic
Influentul: Comunicativ, Deschis, Optimist, Increzator, Sociabil, Prietenos
Stabilul: Constant, Calm, Organizat, Amabil, Conservator, Flexibil
Meticulosul: Perfectionist, Precis, Exact, Organizat, Logic,Structurat, Meticulos

De asemenea, in fiecare dintre aceste tipologii gasim niste trasaturi de baza comune:
Dominantul:
Este interesat intotdeauna de rezultatul final.
Face presiuni pentru obtinerea cat mai rapida a rezultatelor.

Influentul:
Simte nevoia de a interactiona cu oamenii, este entuziasmat, zambeste.
Indrageste mai mult conversatia decat subiectul in sine.

Stabilul:
Accepta solutii verificate, evita riscurile, evita conflictele si reclamatiile.
Client fidel pe termen lung daca prestatorul de servicii nu gafeaza.

Meticulosul:
Are nevoie de fapte, de date, ca sa fie multumit.
Cere informatii precise.

Si acum sa vedem care sunt metodele de abordare pentru fiecare:
Pentru dominant:
Fiti direct, la obiect, nu va pierdeti in detalii şi justificari.
Pastrati un ton al vocii puternic, clar şi increzator, ritmul vocii sa fie rapid.

Pentru influent:
Puneti accentul pe socializare si crearea relatiei. Ascultati-i parerea.
Tonul vocii trebuie sa fie energic, entuziast, prietenos, ritm rapid si vesel.

Pentru stabil:
Ascultati-l cu rabdare, acordati-i timp de gandire.
Tonul vocii trebuie sa fie cald, calm si sigur, ritm lent.

Pentru meticulos:
Cercetati toate aspectele problemei inainte de a-i oferi o solutie.
Folositi un ton formal.
Argumentati totul, oferiti informatii verificate."

V-aţi găsit?

Un comentariu:

Unknown spunea...

Da, dar sunt nehotarat